Βρισκόμαστε λίγες ώρες από την στιγμή της απονομής των Όσκαρ. Μια βραδιά που όλοι μας ευχόμαστε να καταστεί ιστορική για τον Γιώργο Λάνθιμο.

Αν αυτό θα συμβεί με βραβείο σκηνοθεσίας ή συνολικό βραβείο στην ταινία, ελάχιστα μας ενδιαφέρει. Αρκεί να τιμηθεί το The Favourite με ένα μεγάλο βραβείο.

Πιο συγκεκριμένα, εκεί που θα πανηγυρίσει το The Favourite είναι στα Όσκαρ Κουστουμιών, Παραγωγής και Πρωτότυπου Σεναρίου. Αντιθέτως, το Roma θα πάρει τέσσερα Όσκαρ. Καλύτερης Ταινίας, Καλύτερης Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας και Καλύτερης Ξενόγλωσσης.

Όσον αφορά τα Όσκαρ των ηθοποιών, αυτά θα πάνε σε ταινίες που δεν ανήκουν στους δύο μεγάλους αντιπάλους. Το Β΄Ανδρικό είναι το μόνο σίγουρο με τον Μαχέρσαλα Αλί να μην αφήνει περιθώριο. Στο Ά Γυναικείο η κατάσταση είναι αυτή που αναφέραμε, με την Γκλεν Κλόουζ να κάνει τη ρελάνς στο φινάλε των βραβεύσεων.

Στο Ά Ανδρικό η νίκη του Ράμι Μάλεκ μοιάζει 99% πιθανή, αν και οι τέσσερις αντίπαλοι του είχαν πολύ καλύτερες ερμηνείες από εκείνον. Τέλος, στο Β΄Γυναικείο η Ρετζίνα Κινγκ εκκίνησε ως φαβορί, μετά βρέθηκε κάτω από τη Ρέιτσελ Βάις, αλλά είναι και πάλι πολύ ψηλά στις αποδόσεις κι αυτή με τις περισσότερες πιθανότητες.

Αυτό που σίγουρα πρέπει να προσμετρηθεί στη λογική των αποδόσεων αλλά και των ψήφων των μελών της Ακαδημίας είναι το τι μήνυμα θα δοθεί με κάθε νικητή. Το The Favourite του Λάνθιμου είναι μεν ταινία ενός μη Αμερικάνου, αλλά είναι ταινία ενός λευκού που εργάζεται στη Βρετανία. Κι η ταινία έχει περιεχόμενο της μια περίοδο της Βρετανίας.

Αντιθέτως, ο Κουαρόν είναι Μεξικανός, το Roma αφορά το Μεξικό και όλο αυτό συμβαίνει σε μια εποχή που ο Τραμπ εξοργίζει τους Μεξικανούς με το τείχος. Τέτοια πολιτικοποίηση είναι πιο έντονη από ποτέ. Στο Β΄Γυναικείο επίσης, η Ρετζίνα Κινγκ έχει κάνει μια σπουδαία ερμηνεία. Το ίδιο όμως και η Ρέιτσελ Βάις με την Έμμα Στόουν.

Μόνο που η Ρετζίνα είναι κι εκπρόσωπος της μαύρης φυλής. Και στο τέλος της βραδιάς η Ακαδημία θέλει να υπάρχει δυνατή εκπροσώπηση στους νικητές από τους μαύρους. Κι η περίπτωση της Κινγκ είναι από τις πιο προφανείς.

Πέρα από τους αριθμούς των στοιχημάτων, οι περισσότερες εκτιμήσεις έτσι έχουν τοποθετήσει πάνω κάτω τον χάρτη των νικητών Όσκαρ. Υπάρχουν τρία σημεία διαφοροποιήσεων. Αν το Roma πάρει Όσκαρ Σκηνοθεσίας και Καλύτερης Ταινίας, δεν θα πάρει και το βραβείο Ξενόγλωσσης. Αυτό θα πάει στο Capernaum.

Δεύτερη διαφοροποίηση είναι στο Ά Γυναικείο, με την Ολίβια Κόλμαν να βγαίνει πρώτη στο φώτο φίνις και να μην βλέπει την Γκλεν Κλόουζ να της παίρνει τη μπουκιά απ΄το στόμα. Η τρίτη αφορά στον συσχετισμό των μεγάλων βραβείων. Η Ακαδημία επιχειρεί να έχει χαρούμενους όσους περισσότερους γίνεται. Η εκτίμηση μας λοιπόν είναι ότι η Σκηνοθεσία και η Καλύτερη Ταινία δεν θα πάνε στην ίδια ταινία.

Το 10άρι υποψηφιοτήτων του Λάνθιμου στα Oscar

Η 91η απονομή της Ακαδημίας Κινηματογράφου αναμένεται να εξελιχθεί σε ντέρμπι ανάμεσα στον Λάνθιμο και τον Αλφόνσο Κουαρόν ο οποίος με τη “Ρόμα” διεκδικεί επίσης δέκα βραβεία. Διακρίσεις αναμένεται να σημειώσουν επίσης οι ταινίες “Πράσινο βιβλίο”, “Ενα αστέρι γεννιέται”, “Παρείσφρηση” κ.ά.

ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΤΑΙΝΙΑ

1. “ΡΟΜΑ”

2. “Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ”

3. “ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΙ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ”

4. “ΠΡΑΣΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ”

5. “BLACK PANTHER”

6. “BOHEMIAN RHAPSODY”

7. “VICE”

8. “Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ”

Εννοείται ότι θα θέλαμε να δούμε την “Ευνοούμενη” να κερδίζει την κούρσα και να σηκώνει το μεγάλο βραβείο της βραδιάς. Oμως, η “Ρόμα” του Αλφόνσο Κουαρόν είναι ισχυρότατος αντίπαλος, ενώ το “Πράσινο βιβλίο” συγκεντρώνει κι αυτό πολλές προτιμήσεις. Η έκπληξη θα είναι εδώ αν τελικά η “Παρείσφρηση” του Σπάικ Λι προσπεράσει τους πάντες και τα πάντα και κόψει πρώτη το νήμα.

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ

1. ΑΛΦΟΝΣΟ ΚΟΥΑΡΟΝ – “ΡΟΜΑ”

2. ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΝΘΙΜΟΣ – “Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ”

3. ΣΠΑΪΚ ΛΙ – “Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ”

4. ΠΑΒΕΛ ΠΑΒΛΙΚΟΦΣΚΙ – “ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ”

5. ΑΝΤΑΜ ΜΑΚΕΪ – “VICE”

Ο Αλφόνσο Κουαρόν είναι το μεγάλο φαβορί και σε αυτή την κατηγορία, ενώ ο Σπάικ Λι έχει κι αυτός πολλές πιθανότητες να κερδίσει το πρώτο Οσκαρ σκηνοθεσίας στην πολύχρονη καριέρα του. Από κοντά και ο Γιώργος Λάνθιμος που έδωσε νέα πνοή στις ταινίες εποχής και όπως έχουμε διαπιστώσει εδώ και μήνες έχει “ρεύμα”.

Α’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

1. ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΜΠΕΪΛ – “VICE”

2. ΡΑΜΙ ΜΑΛΕΚ – “BOHEMIAN RHAPSODY”

3. ΒΙΓΚΟ ΜΟΡΤΕΝΣΕΝ – “ΠΡΑΣΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ”

4. ΓΟΥΙΛΕΜ ΝΤΑΦΟΕ – “ΣΤΗΝ ΠΥΛΗ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑΣ”

5. ΜΠΡΑΝΤΛΕΪ ΚΟΥΠΕΡ – “ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΙ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ”

Εδώ η κατηγορία μοιάζει σαν ένα στοίχημα ανάμεσα στον εντυπωσιακά μεταμορφωμένο σε Ντικ Τσένι, Κρίστιαν Μπέιλ και τον Ράμι Μάλεκ που βάδισε ιδανικά στα βήματα του Φρέντι Μέρκιουρι στο “Bohemian Rhapsody”. Και οι δύο κέρδισαν αρκετά βραβεία στην προ-οσκαρική κούρσα και είναι τα φαβορί. Ομως, σπουδαία δουλειά έκανε και ο Γουίλεμ Νταφόε στην “Πύλη της αιωνιότητας” ως Βαν Γκογκ στις τελευταίες του μέρες.

Α’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

1. ΟΛΙΒΙΑ ΚΟΛΜΑΝ – “Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ”

2. ΓΚΛΕΝ ΚΛΟΟΥΖ – “Η ΣΥΖΥΓΟΣ”

3. ΓΙΑΛΙΤΖΑ ΑΠΑΡΙΘΙΟ – “ΡΟΜΑ”

4. LADY GAGA – “ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΙ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ”

5. ΜΕΛΙΣΑ ΜΑΚΑΡΘΙ – “ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕΣ ΠΟΤΕ ΝΑ ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΗΣΕΙΣ;”

Τον πρώτο λόγο έχει η Γκλεν Κλόουζ που όχι μόνο έχει επτά υποψηφιότητες χωρίς νίκη αλλά σφραγίζει την ταινία “Η σύζυγος” και δίνει υπόσταση στον τίτλο της τη στιγμή που τα φώτα πέφτουν πάνω στο νομπελίστα σύζυγό της. Πολύ δυνατή υποψήφια είναι σαφώς η Ολίβια Κόλμαν που έχει σαρώσει τα βραβεία στην προ-οσκαρική κούρσα ως βασίλισσα Αννα στην “Ευνοούμενη”, ενώ η Lady Gaga θα πάρει αγαλματίδιο σπίτι της για το τραγούδι “Shallow”.

Β’ ΑΝΔΡΙΚΟΣ ΡΟΛΟΣ

1. ΜΑΧΕΡΣΑΛΑ ΑΛΙ – “ΠΡΑΣΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ”

2. ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΓΚΡΑΝΤ – “ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕΣ ΠΟΤΕ ΝΑ ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΗΣΕΙΣ;”

3. ΣΑΜ ΕΛΛΙΟΤ – “ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΙ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ”

4. ΑΝΤΑΜ ΝΤΡΑΪΒΕΡ – “Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ”

5. ΣΑΜ ΡΟΚΓΟΥΕΛ – “VICE”

Ο Μαχερσάλα Αλι μοιάζει να έχει κλειδώσει τη νίκη διπλασιάζοντας τα αγαλματίδιά του μετά το πρόσφατο “Moonlight”. Αντίπαλός του μοιάζει να είναι ο εξαιρετικός Ρίτσαρντ Γκραντ που μαγνητίζει τα βλέμματα στο “Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρήσεις;”.

Β’ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΣ ΡΟΛΟΣ

1. ΡΕΪΤΣΕΛ ΒΑΪΣ – “Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ”

2. ΡΕΤΖΙΝΑ ΚΙΝΓΚ – “ΑΝ Η ΜΠΙΛ ΣΤΡΙΤ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ”

3. ΕΜΑ ΣΤΟΟΥΝ – “Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ”

4. ΕΪΜΙ ΑΝΤΑΜΣ – “VICE”

6. ΜΑΡΙΝΑ ΝΤΕ ΤΑΒΙΑ – “ΡΟΜΑ”

Η Ρετζίνα Κινγκ βραβεύεται διαρκώς στην προ-οσκαρική κούρσα και μοιάζει σίγουρη νικήτρια. Την ακολουθεί σταθερά η εκπληκτική Ρέιτσελ Βάις αλλά και η Εϊμι Ανταμς του “Vice” που έχει έξι υποψηφιότητες για Οσκαρ χωρίς νίκη και στην ταινία του Ανταμ Μακέι γίνεται ένα με το ρόλο της απαιτητικής, φιλόδοξης και μαχήτριας συζύγου του Ντικ Τσένι.

ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

1. ΝΤΕΜΠΟΡΑ ΝΤΕΪΒΙΣ & ΤΟΝΙ ΜΑΚΝΑΜΑΡΑ – “Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ”

2. ΑΛΦΟΝΣΟ ΚΟΥΑΡΟΝ – “ΡΟΜΑ”

3. ΑΝΤΑΜ ΜΑΚΕΪ – “VICE”

4. ΠΟΛ ΣΡΕΪΝΤΕΡ – “ΑΚΡΟΤΗΤΕΣ”

5. ΝΙΚ ΒΑΛΕΛΟΝΓΚΑ, ΜΠΡΑΪΑΝ ΚΑΡΙ, ΠΙΤΕΡ ΦΑΡΕΛΙ – “ΠΡΑΣΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ”

Το σαρκαστικό, μαύρο χιούμορ της “Ευνοούμενης” οδηγεί την κούρσα με το αντιρατσιστικό και βαθιά ουμανιστικό “Πράσινο βιβλίο” να ακολουθεί. Πολλές πιθανότητες έχει και ο Αλφόνσο Κουαρόν με τη “Ρόμα” που δεν σε αφήνει ασυγκίνητο, δημιουργεί οικείες εικόνες και ξυπνάει κοινές αναμνήσεις.

ΔΙΑΣΚΕΥΑΣΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ

1. ΣΠΑΪΚ ΛΙ, ΤΣΑΡΛΙ ΓΟΥΑΤΣΤΕΛ, ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΡΑΜΠΙΝΟΒΙΤΖ, ΚΕΒΙΝ ΓΟΥΙΛΜΟΤ – “Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ”

2. ΜΠΑΡΙ ΤΖΕΝΚΙΝΣ – “ΑΝ Η ΜΠΙΛ ΣΤΡΙΤ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ”

3. ΤΖΟΕΛ & ΙΘΑΝ ΚΟΕΝ – “Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΜΠΑΣΤΕΡ ΣΚΡΑΓΚΣ”

4. ΕΡΙΚ ΡΟΘ, ΜΠΡΑΝΤΛΕΪ ΚΟΥΠΕΡ, ΓΟΥΙΛ ΦΕΤΕΡΣ – “ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΙ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ”

5. ΝΙΚΟΛ ΧΟΛΟΦΣΕΝΕΡ & ΤΖΕΦ ΓΟΥΙΤΙ – “ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕΣ ΠΟΤΕ ΝΑ ΜΕ ΣΥΓΧΩΡΗΣΕΙΣ;”

Ο Σπάικ Λι φαίνεται εδώ να έχει το προβάδισμα αλλά ο Μπάρι Τζένκινς έκανε σπουδαία δουλειά στη μεταφορά του μυθιστορήματος του Τζέιμς Μπόλντουιν και απειλεί. Το ίδιο έκανε και η Νικόλ Χολοφσένερ με τη βιογραφία της αμφιλεγόμενης Λι Ισραελ στο “Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;”. Αμφίρροπη μάχη.

ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΗ ΤΑΙΝΙΑ

1. “ΡΟΜΑ” – ΤΟΥ ΑΛΦΟΝΣΟ ΚΟΥΑΡΟΝ (ΜΕΞΙΚΟ)

2. “ΚΛΕΦΤΕΣ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ” – ΤΟΥ ΧΙΡΟΚΑΖΟΥ ΚΟΡΕ-ΕΝΤΑ (ΙΑΠΩΝΙΑ)

3. “ΚΑΠΕΡΝΑΟΥΜ” – ΤΗΣ ΝΑΝΤΙΝ ΛΑΜΠΑΚΙ (ΛΙΒΑΝΟΣ)

4. “ΨΥΧΡΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ” – ΤΟΥ ΠΑΒΕΛ ΠΑΒΛΙΚΟΦΣΚΙ (ΠΟΛΩΝΙΑ)

6. “NEVER LOOK AWAY” – ΤΟΥ ΦΛΟΡΙΑΝ ΧΕΝΚΕΛ ΦΟΝ ΝΤΟΝΕΡΣΜΑΡΚ (ΓΕΡΜΑΝΙΑ)

Ολα δείχνουν ότι το βραβείο θα καταλήξει στα χέρια του Αλφόνσο Κουαρόν ή σε εκείνα του Πάβελ Παβλικόφσκι ο οποίος όμως το κατέκτησε και με την προηγούμενη ταινία του, το “Ida”. Ισως τα μέλη της Ακαδημίας φοβηθούν ότι ο Κουαρόν θα χάσει στις άλλες κατηγορίες και θα θελήσουν να του εξασφαλίσουν αυτό το Οσκαρ.

ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΣΧΕΔΙΑ

1. “ΟΙ ΑΠΙΘΑΝΟΙ 2”

2. “ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΣΚΥΛΩΝ”

3. “MIRAI”

4. “Ο ΡΑΛΦ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΙΝΤΕΡΝΕΤ”

5. “SPIDER-MAN: ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΡΑΧΝΟ-ΣΥΜΠΑΝ”

Οι “Απίθανοι 2” συγκεντρώνουν τις περισσότερες πιθανότητες για την επικράτηση αλλά το “Αραχνο-σύμπαν” είναι εκείνο που σταθερά βραβεύεται και έχει το “πράσινο φως” από τις ενώσεις των ψηφοφόρων. Ο Γουές Αντερσον μάλλον δεν θα πρέπει να περιμένει την έκπληξη για το “Νησί των σκύλων”, ενώ αουτσάιντερ φαίνεται να είναι και το γιαπωνέζικο “Mirai”.

ΜΟΥΣΙΚΗ

1. “Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ”

2. “BLACK PANTHER”

3. “ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΣΚΥΛΩΝ”

4. “ΑΝ Η ΜΠΙΛ ΣΤΡΙΤ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ”

5. “Η ΜΑΙΡΗ ΠΟΠΙΝΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ”

Ο σταθερός συνεργάτης του Σπάικ Λι στη μουσική, Τέρενς Μπλάνσαρντ συνδύασε τζαζ, R’N’B, συμφωνική μουσική και… Χέντριξ για να φτάσει στο θαυμάσιο αποτέλεσμα της “Παρείσφρησης”, ενώ ο Ντεσπλά αναζήτησε την έμπνευσή του στον Κουροσάβα και τον Μιγιαζάκι για το “Νησί των σκύλων”.

ΤΡΑΓΟΥΔΙ

1. “SHALLOW” – ΑΠΟ ΤΟ “ΕΝΑ ΑΣΤΕΡΙ ΓΕΝΝΙΕΤΑΙ”

2. “I ‘LL FIGHT” – ΑΠΟ ΤΟ “RBG”

3. “ALL THE STARS” – ΑΠΟ ΤΟ “BLACK PANTHER”

4. “THE PLACE WHERE LOST THINGS GO” – ΑΠΟ ΤΟ “H ΜΑΙΡΗ ΠΟΠΙΝΣ ΕΠΙΣΤΡΕΦΕΙ”

5. “WHEN A COWBOY TRADES HIS SPURS FOR WINGS” – ΑΠΟ ΤΟ “Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΜΠΑΣΤΕΡ ΣΚΡΑΓΚΣ”

Το μόνο σίγουρο Οσκαρ της αποψινής βραδιάς είναι το “Shallow” που ερμηνεύει η Lady Gaga με τον Μπράντλεϊ Κούπερ στο “Ενα αστέρι γεννιέται”. Εχει αντέξει τη συνεχή επανάληψη των τελευταίων μηνών και το άκουσμά του συνδέεται αυτόματα με την ταινία. Θα είναι έκπληξη αν το χάσει.

ΜΟΝΤΑΖ

1. ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΟΨΑΡΙΔΗΣ – “Η ΕΥΝΟΟΥΜΕΝΗ”

2. ΜΠΑΡΙ ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΜΠΡΑΟΥΝ – “Η ΠΑΡΕΙΣΦΡΗΣΗ”

3. ΤΖΟΝ ΟΤΜΑΝ – “BOHEMIAN RHAPSODY”

4. ΧΑΝΚ ΚΟΡΓΟΥΙΝ – “VICE”

5. ΠΑΤΡΙΚ ΤΖ. ΝΤΟΝ ΒΙΤΟ – “ΠΡΑΣΙΝΟ ΒΙΒΛΙΟ”

Η επικράτηση του Γιώργου Μαυροψαρίδη στα βραβεία της Αμερικανικής Ενωσης Μοντέρ ήταν μια μεγάλη αναγνώριση στη δουλειά του Ελληνα τεχνικού και ένα βήμα μπροστά στην κούρσα των Οσκαρ. Καλές πιθανότητες έχει και ο Πάτρικ Ντον Βίτο για το “Πράσινο βιβλίο” όπως και ο Τζον Οτμαν για το “Bohemian Rhapsody”.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Όσον αφορά στις τεχνικές κατηγορίες, το βραβείο φωτογραφίας παίζει ασπρόμαυρα, ανάμεσα σε Αλφόνσο Κουαρόν (“Ρόμα”) και Λούκας Ζαλ (“Ψυχρός πόλεμος”), ενώ στο βραβείο καλλιτεχνικής διεύθυνσης τον πρώτο λόγο φαίνεται να έχει το “Black Panther” το οποίο διεκδικεί επίσης το Όσκαρ κοστουμιών. Στο μακιγιάζ και τις κομμώσεις την κούρσα των τριών υποψηφιοτήτων οδηγεί το “Vice”. Τέλος, το Όσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ διεκδικούν με αξιώσεις τα “Free solo” των Τζίμι Τσιν και Ελίζαμπεθ Βασαρελί και “RBG” των Μπέτσι Γουέστ και Τζούλι Κοέν. Το πρώτο αφορά στην απόπειρα αναρρίχησης του βράχου El Capitan στην Καλιφόρνια από τον Αλεξ Χόνολντ και το δεύτερο είναι το προφίλ της Αμερικανίδας νομικού και δικαστή Ρουθ Μπέιμπερ Γκίνσμπεργκ.