Η ταινία “Η αρχόντισσα και ο αλήτης” αποτελεί μία από τις πιο αγαπημένες κωμωδίες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου με πρωταγωνίστρια την μοναδική Αλίκη Βουγιουκλάκη, άκρως απολαυστική στον ρόλο του “Πίπη”.

Ήταν το 1968 όταν η Αλίκη Βουγιουκλάκη επέστρεψε στην οικογένεια του “Πατριάρχη” του ελληνικού κινηματογράφου Φιλοποίμην Φίνου, έπειτα από κάποια χρόνια απουσίας από την μεγάλη κινηματογραφική εταιρία.

Λέγεται πως ο Φίνος ζήτησε να επιστρέψει η μεγάλη πρωταγωνίστρια με κάθε χρηματικό κόστος όπως και έγινε. Το δημοφιλές πρωταγωνιστικό ζευγάρι επέστρεψε στην οικογένεια της Φίνος Φιλμ με τις καλύτερες υποσχέσεις για ένα νέο κύκλο μεγάλων επιτυχιών με πρώτη την ταινία: “Η αρχόντισσα και ο αλήτης”.

“Καλώς ήρθατε παιδιά μου στο σπίτι σας”, ήταν τα λόγια του Φίνου ο οποίος τους υποδέχθηκε με μια ζεστή αγκαλιά και λουλούδια στα χέρια.

Εκείνη την ημέρα της συνάντησης το καλλιτεχνικό ζευγάρι συζήτησε με τον Φίνο για τα μελλοντικά σχέδια τους σχέδια. Με ποιους σεναριογράφους και σκηνοθέτες θα ήθελαν να συνεργαστούν.

Μία κωμωδία του Hollywood που είχε παρακολουθήσει ο αγαπημένος φίλος της Αλίκης και μακιγιέρ Σταύρος Κελεσίδης έδωσε την έμπνευση για τη δημιουργία της ταινίας “Η αρχόντισσα και ο αλήτης”. Το σενάριο της ταινίας έχει σαν βάση την υπόθεση της χολιγουντιανής ταινίας “Συνέβη μια νύχτα”.

Σκηνή από την ταινία “Συνέβη μία νύχτα”.

Το έργο “Συνέβη μια νύχτα” (“It Happened One Night”), αποτελεί ένα από τα κλασικότερα φιλμ της χρυσής εποχής του Hollywood. Η κωμωδία του 1934 σε σκηνοθεσία Frank Capra είναι η πρώτη ταινία που έχει βραβευτεί με πέντε βραβεία Όσκαρ στις κυριότερες κατηγορίες (καλύτερης ταινίας, Α’Ανδρικού ρόλου, Α’ Γυναικείου ρόλου, σκηνοθεσίας, διασκευασμένου σεναρίου). Ήταν υποψήφια για πέντε κατηγορίες και απέσπασε βραβείο και στις πέντε.

Πρωταγωνιστούσαν οι Clark Gable (γνωστότερος από την ταινία “Όσα παίρνει ο άνεμος”) και η Claudette Colbert. Το 1997 η ταινία έλαβε την 35η θέση ως μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών από το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου.

Ένα πολύ πλούσιο κορίτσι εναντιώνεται στον πατέρα της για το θέμα του γάμου και δίχως να το σκεφτεί το σκάει για να κάνει αυτό που πραγματικά επιθυμεί.

Αυτή ήταν η κεντρική ιδέα του έργου και ο Λάκης Μιχαηλίδης κατάφερε να δημιουργήσει ένα έξυπνο σενάριο που μπορεί να έχει στοιχεία αλλά δεν είναι σε τίποτα αντιγραφή του ξένου σεναρίου. Ο “Πίπης” είναι ένας και μοναδικός όπως και τα τραγούδια της ταινίας.

Η ταινία μπορεί να εμπνεύστηκε από το οσκαρικό φιλμ χάραξε όμως τη δική της πορεία στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

Με πρώτη προβολή στις 30 Δεκεμβρίου 1968 η ταινία έκοψε στην πρώτη προβολή της 750.380 εισιτήρια (σε Αθήνα, Πειραιά και προάστια). Ένας πρωτοφανής αριθμός για τα κινηματογραφικά δεδομένα της Ελλάδας ενώ κατέλαβε την πρώτη θέση της σεζόν μεταξύ 108 ταινιών.

Η αρχόντισσα και ο αλήτης είναι από τις ταινίες που στο άκουσμα της έρχεται στον νου αμέσως το soundtrack αυτής. Ο Δημόπουλος πρότεινε στον Νίκο Μαμαγκάκη να γράψει της μουσικής της ταινίας και έτσι και έγινε.

Η Αλίκη όλο λάμψη τραγουδά “Στον ήλιο του μεσημεριού”.

Σε στίχους του ίδιου του σκηνοθέτη, η Αλίκη και Δημήτρης τραγουδούν μοναδικά “Αλητάκι μπατιράκι”, “Η αγάπη θέλει δύο”, “Στον ήλιο του μεσημεριού”. Επίσης η τραγουδίστρια από το “Νέο Κύμα”, Πόπη Αστεριάδη ερμηνεύει το τραγούδι “Βαρκαρόλα”.

Υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Ντίνου Δημόπουλου η Αλίκη μεταμορφώνεται σε έναν γλυκό αλητάκο τον Πίπη. Ο ρόλος αγαπήθηκε πραγματικά πολύ από το κοινό αλλά και από το πρωταγωνιστικό ζευγάρι.

“Ρε Πίπη, σήκω να φύγουμε, ο Δημήτρης σου είμαι. Με ακούς;” είχε πει ο Δημήτρης στην Αλίκη λίγο πριν το τέλος της στο νοσοκομείο.

Σήμερα κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις στην κατηγορία των πιο εμπορικών ταινιών στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου.

Φαίνεται πως μία απλή ιδέα από ένα χολιγουντιανό σενάριο είναι αρκετή για τη δημιουργία μίας ταινίας με τεράστια επιτυχία όπως αυτή η ταινία, όταν οι ηθοποιοί και όλοι ο συντελεστές έχουν φροντίσει για ένα άρτιο οπτικά και τεχνικά αποτέλεσμα.