Για τους Ίνκας η κινόα ήταν η “μητέρα όλων των σπόρων” και όχι άδικα αφού τα σημαντικότατα διατροφικά οφέλη της την καθιστούν την υπερτροφή των υπερτροφών.

Με καταγωγή από την Νότια Αμερική η κινόα είναι ένας θάμνος του οποίου οι σπόροι προορίζονται προς βρώση και αποτελεί ψευδο-δημητριακό.

Η κινόα αποτελεί μία εξαιρετική επιλογή για όσους πάσχουν από δυσανεξία στη γλουτένη, για όσους έχουν επιλέξει τη χορτοφαγία ή για όσους απλά ακολουθούν έναν υγιεινό τρόπο διατροφής καθώς εμπεριέχει όλα τα 9 απαραίτητα αμινοξέα σε σχέση με τα υπόλοιπα δημητριακά, που την καθιστούν μία πλήρη πηγή πρωτεΐνης.

Το 2013 χαρακτηρίστηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως “Η Διεθνής χρονιά της κινόα” για την αναγνωρισιμότητα των θρεπτικών συστατικών που περιέχει ενώ η NASA την συμπεριλαμβάνει ως τρόφιμο στις προμήθειες των διαστημικών αποστολών της.

Η κινόα μπορεί να εμφανιστεί σε μεγάλη ποικιλία χρωμάτων καθώς υπάρχουν πάνω από 120 διαφορετικοί τύποι κινόα όπως έχουν οριστεί από το “Whole Grains Council”, όμως οι διαδεδομένες αποχρώσεις της είναι τρεις. Η λευκή κινόα, η κόκκινη και η μαύρη κινόα.

Αξίζει να αναφερθεί πως οι τρεις αποχρώσεις της κινόα μαγειρεύονται διαφορετικά και έχουν τελείως διαφορετική γεύση μεταξύ τους.

Η κόκκινη κινόα διατηρεί τη σύσταση της και μετά το ψήσιμο περισσότερο από την λευκή κινόα ενώ η μαύρη κινόα έχει μια πιο γλυκιά γεύση σε σχέση με την λευκή κινόα. Η μαύρη κινόα διατηρεί το εντυπωσιακό σκούρο της χρώμα και μετά το ψήσιμο. Ο ισορροπημένος συνδυασμών όλων των χρωμάτων αποτελεί την ιδανική επιλογή για εντυπωσιακά πιάτα.

Ακολουθούν τα σημαντικότερα οφέλη της κινόα για τον ανθρώπινο οργανισμό

Πλούσια πηγή πρωτεϊνών

Η κινοά αποτελεί μία πλούσια πηγή πρωτεΐνης με μεγάλες ποσότητες λυσίνης, ριβοφλαβίνης και μαγγανίου. Επίσης όπως προαναφέρθηκε εμπεριέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα ενώ η κατανάλωση ενός φλιτζανιού κινόα την ημέρα, εφοδιάζει τον οργανισμό με οκτώ γραμμάρια πρωτεϊνών.

Φυτικές ίνες

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν προσλαμβάνουν επαρκή ποσότητα φυτικών ινών (25-28 γραμμάρια για τις ενήλικες γυναίκες). Η προσθήκη κινόα στη διατροφή, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να αυξηθεί η πρόσληψη φυτικών ινών. Η κινόα δεν περιέχει λιπαρά και σάκχαρα, είναι όμως πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες, που προκαλούν αίσθημα πληρότητας και βοηθούν στον έλεγχο του βάρους.

Υγιές βάρος

Οι πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης είναι απαραίτητες σε μια διατροφή για απώλεια βάρους. Έρευνες έχουν συνδέσει την τακτική κατανάλωση κινόα με χαμηλότερο κίνδυνο παχυσαρκίας.

Βιταμίνες και μέταλλα

Είναι πλούσια σε σίδηρο και μαγνήσιο. Ο σίδηρος είναι εξαιρετικά σημαντικός για τα ερυθρά αιμοσφαίρια, τα οποία μεταφέρουν οξυγόνο από τους πνεύμονες στο υπόλοιπο σώμα. Το μαγνήσιο βοηθά στην χαλάρωση των αιμοφόρων αγγείων και ως εκ τούτου μειώνει πονοκεφάλους και ημικρανίες. Άλλα οφέλη του μαγνησίου για την υγεία του ανθρώπου περιλαμβάνουν την μετάδοση των νευρικών ερεθισμάτων, τη ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματος, την αποτοξίνωση, την παραγωγή ενέργειας και τη δημιουργία υγιών οστών και δοντιών.

Ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα

Λόγω του χαμηλού γλυκαιμικού της δείκτη, η τακτική κατανάλωση κινόα συμβάλλει στη ρύθμιση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα, απομακρύνοντας τον κίνδυνο καρδιοπαθειών και διαβήτη.